Încă dinainte de a începe facultatea, știam despre mobilitățile de studiu Erasmus, așa că, atunci când am avut șansa de a mă înscrie, nu am ezitat. Mobilitățile Erasmus sunt, probabil, cele mai faine oportunități pe care le poți avea ca student, practic, primești bani pentru a călători și a experimenta un alt sistem de educație. Sounds great, right?
Astfel, în anul 2 de facultate, am devenit student Erasmus în Polonia, o experiență care a transformat fiecare zi într-o aventură culturală și academică. Totuși, sesiunea de examene s-a dovedit a fi cea mai mare provocare. Deși nu era prima mea sesiune, am întâmpinat noi dificultăți, cum ar fi diferențele în modul de examinare, studiul într-o altă limbă și gestionarea timpului între învățat și explorarea Europei.
În cadrul Erasmus, vei avea parte de numeroase oportunități: activități organizate de Erasmus Student Network, explorarea țării în care ai ales să faci mobilitate, ieșiri cu alți studenți internaționali și excursii spontane. Cu toate acestea, va trebui să găsești un echilibru și să înveți să-ți gestionezi timpul eficient.
Pentru mine, time managementul a fost esențial. Mi-am planificat programul astfel încât să mă dedic studiului în timpul săptămânii, lăsând weekend-urile pentru a explora locuri noi. De fiecare dată când călătoream în alte orașe sau țări, îmi luam laptopul cu mine pentru a lucra în „timpul mort”, cum ar fi așteptările în aeroport sau drumurile cu trenul. În acest fel, am reușit să învăț eficient și, în același timp, să trăiesc experiențe de neuitat.
Diferențe în sistemele academice și de examinare
Una dintre cele mai mari provocări a fost să mă adaptez la sistemul academic din Polonia, care este diferit de cel din România. În primul rând, am fost nevoită să studiez în limba engleză, ceea ce, la început, a fost greu, mai ales când mă loveam de termeni tehnici pe care nu-i întâlnisem până atunci. Cu toate acestea, profesorii au fost foarte deschiși și mereu dispuși să ofere explicații suplimentare, ceea ce m-a ajutat să mă acomodez rapid.
De asemenea, organizarea sesiunii este diferită. La facultatea mea, respectiv Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul UBB există o perioadă de trei săptămâni dedicate exclusiv examenelor. În schimb, în Polonia, nota finală este adesea compusă din mai multe criterii:
- Un proiect de cercetare sau un proiect practic care demonstrează că ai dobândit anumite abilități.
- Un mid-term exam, care evaluează tot ce ai făcut la seminare/laboratoare(acestea fiind foarte practice).
- Un final exam, care se susține de obicei doar la materiile teoretice
De exemplu, la Statistică am un singur examen, un mid-term care cuprinde tot ce am făcut la laboratoare și seminarii, iar nota obținută reprezintă nota finală. În schimb, la Contabilitate financiară, evaluarea include toate cele trei criterii, deoarece materia este mult mai complexă, atât pe plan teoretic, cât și pe plan practic.
O altă diferență majoră este programarea examenelor. În Polonia, mid-term-urile și proiectele sunt de obicei în luna ianuarie, chiar în ultima săptămână de seminarii/ laboratoare, în timp ce final exams au loc în februarie, în cadrul unei perioade de două săptămâni dedicate exclusiv lor. Spre deosebire de unele universități din România, aici nu poți alege data examenului, aceasta este una singura si este stabilită de profesor.
Ce mi-a plăcut foarte mult la sistemul academic din Polonia a fost accentul pus pe aplicabilitatea practică a cursurilor. Majoritatea task-urilor și proiectelor aveau legătură cu situații reale, ceea ce făcea lecțiile mult mai ușor de înțeles. De exemplu, proiectele noastre de cercetare includeau studii de caz bazate pe companii reale sau situații economice curente, ceea ce m-a ajutat să văd utilitatea practică a teoriei învățate.
Pe final, sesiunea de examene ca student Erasmus a fost și este o provocare, dar și o oportunitate de a învăța lucruri noi, de a mă adapta la un alt sistem academic și de a mă dezvolta personal. Este o experiență care m-a ajutat să cresc și pentru care sunt foarte recunoscătoare. O recomand oricărui student care își dorește să iasă din zona de confort și să se descopere pe sine.
Articol redactat de Denisa Ciutacu