Într-un peisaj academic în continuă evoluție, calitatea educației devine o prioritate esențială pentru a asigura succesul viitorului nostru. În centrul acestui proces se află profesorii, cei care își dedică timpul și experiența pentru a ghida calea studenților către cunoaștere și înțelegere. Cum putem îmbunătăți și aprecia în mod corespunzător contribuția acestor mentori esențiali?

Cu acest obiectiv în minte a fost demarată campania pentru evaluarea cadrelor didactice, o inițiativă menită să aducă laolaltă vocea studenților în procesul de evaluare a performanței didactice. În calitate de protagoniști ai propriei noastre educații, suntem datori să ne exprimăm opinia și să contribuim activ la modelarea calității învățământului superior. Prin conștientizarea puterii noastre de a schimba în bine experiența educațională, suntem chemați să fim actori activi în campania pentru calitatea învățământului superior.

Așadar, procesul de evaluare este unul foarte simplu, fiind încorporat și în cadrul platformei AcademicInfo, care ne anunță de fiecare dată când o accesăm că „este perioada evaluărilor”. De asemenea, procedura de evaluare nu este deloc complicată, aceasta făcându-se anonim și venind atât în sprijinul profesorilor, cât și al studenților pentru eficientizarea procesului de predare-interacțiune. 

Pentru a evidenția importanța evaluării cadrelor didactice, am vorbit cu câțiva profesori de la FSPAC, ca să văd o perspectivă asupra acestui demers și din partea lor. În cele ce urmează, vom consulta nu înainte de a preciza faptul că le-am adresat tuturor respondenților aceleași trei întrebări despre evaluarea cadrelor didactice, despre părerea acestora asupra procentului de evaluare și nu numai.

Care este părerea dumneavoastră asupra procentajului de evaluări pe care le-ați primit?

Lect. dr. Ciprian Sandu: „Recunosc că mereu sunt contrariat de acest procent deoarece am mereu minim 60 de studenți la opționalele mele și sute de studenți la cursurile obligatorii însă o singură dată am avut peste 10 evaluări din partea studenților la o disciplină. Pe de-o parte, iau ca un compliment și o (re)confirmare a performanțelor bune participarea studenților mei la cursurile opționale, nominalizările și alegerile în calitate de decan de suflet sau la Gala Excelenței. Pe de altă parte, păstrez mereu mesajele primite de la studenții mei legate de laudele sau critica cu privire la modalitatea de predare, subiectul predat sau modalitatea de evaluare, însă studenții trebuie să înțeleagă că evaluarea pe care o primim contează foarte mult pentru toți cei implicați în procesul educațional, studenți, management și profesori și chiar dorim să vedem dacă studenții consideră că acest proces a fost util pentru ei, ce le-a plăcut și mai ales ce nu a mers bine.”

Conf. univ. dr. Nicolae Urs: „Procentajul este foarte mic, nu doar pentru cursurile mele, dar în general la FSPAC.”

Lect. univ. dr. Corina Rotar: „Din păcate, un număr mic de studenți completează acele chestionare de evaluare, aș zice că sub 30% din totalul studenților înscriși la un curs/seminar.”

Cum a contribuit evaluarea asupra modului dumneavoastră de a preda și ce impact are feedback-ul primit din partea studenților? Vi s-a întâmplat vreodată să vă ajute evaluarea venită din partea lor în a îmbunătăți relaționarea cu aceștia?

Lect. dr. Ciprian Sandu: „În mod clar, orice tip de feedback este util pentru un profesor, cumva este punctul de plecare în fiecare curs pe care îl avem. Pentru mine, feedback-ul studenților este foarte important. Cei care mă cunosc știu că cer încredere oarbă în mine și în modalitatea de predare la începutul fiecărui semestru și curs, un fel de cec in alb (n.r. o garanție în termeni de conflict), dacă vrei. Predau cursuri care au legătură cu subiecte sensibile pentru noi toți, până la urmă despre asta este vorba în conflicte, și am nevoie mereu ca studenții mei să fie 100% concentrați pe lecția fiecărei întâlniri și asta se poate face doar sub formă de role-play-uri foarte intense unde studenții trebuie să știe că sunt mereu acolo pentru ei și, mai ales, că nu vor fi criticați pentru alegerile făcute, ci vor fi șlefuiți pentru a fi mai buni săptămâna viitoare. Acest mod de a preda și succesul cursurilor mele sunt de fapt rezultatul interacțiunii și feedback-ului acumulat din partea studenților în ultimii 9 ani de când predau la FSPAC. Aici includ și critica, nu doar laudele. Le cer studenților mei să fie fair-play 100% și de asta am nevoie ca ei să evalueze real performanțele mele ca profesor, pentru că primul lucru pe care îl înveți despre conflicte este acela că totul se bazează pe percepție (una dintre definițiile clasice ale conflictului este aceea ca este percepția manifestată că avem interese incompatibile) și că întotdeauna trebuie să verifici și nu să presupui un anumit lucru. Transpuse cele două în lumea academică, fără feedback s-ar putea doar să credem că suntem foarte buni (sau foarte slabi, depinde de percepția fiecărui profesor) și să nu avem și confirmarea din partea studenților că ceea ce facem e bun sau rău pentru ei.”

Conf. univ. dr. Nicolae Urs: „Evaluarea contează pentru profesori, iar în cazul meu contează și dacă este pozitivă (oricui îi place să i se confirme că a făcut o treabă bună) și dacă e mai puțin laudativă (orice lucru poate fi îmbunătățit, dar mai întâi trebuie să definești/afli aceste probleme).”

Lect. univ. dr. Corina Rotar: „Feedbackul studenților este foarte important. O opinie clară și bine argumentată, chiar dacă reprezintă o critică legată de ceva ce am făcut la curs/seminar, îmi este foarte utilă. Pot astfel să regândesc anumite abordări și să-mi adaptez materialele de lucru la nevoile reale ale studenților.”

Cum vedeți dumneavoastră evoluția evaluării și cât de important credeți că este că studenții pot acorda note la rândul lor profesorilor?

Lect. dr. Ciprian Sandu: „O să încep cu sfârșitul întrebării, cred că este un lucru normal și foarte important pentru toată lumea implicată în procesul educațional. Din păcate, însă, evaluarea din partea studenților este aproape inexistentă. Nu aș vrea să mă arunc într-o polemică referitoare la motivele care stau în spatele acestei pasivități, fiecare știe de ce acționează sau nu într-un anumit fel, însă, în lipsa înțelegerii din partea studenților a faptului că evaluarea lor chiar poate schimba ceva din rău în bine sau apreciază activitatea și dedicarea unui cadru didactic care are mereu nevoia reconfirmării vocației pe care o are, evaluarea din partea studenților fie va dispărea (sunt multe cursuri și seminare care nu au primit vreo evaluare a cadrului didactic) fie se va transforma într-o statistică fadă în care toată lumea are punctaj maxim și acolo se termină totul. Chiar dacă nota oferită de student este 5, nota maximă, consider că fără explicația din spatele acordării acestei note și sugestiile pentru îmbunătățirea modalității de predare sau a syllabusului, totul este degeaba și nu ajută aproape cu nimic îmbunătățirea calității actului de predare.”

Conf. univ. dr. Nicolae Urs: „Evaluarea e foarte importantă pentru o continuă îmbunătățire a ofertei FSPAC. Din punctul meu de vedere, studenții ar trebui să se folosească de ocazia aceasta; bineînțeles, asta merge mână în mână cu participarea studenților la activitățile pe care le evaluează.”

Lect. univ. dr. Corina Rotar: „Îmi place ideea că studenții ne pot nota și mi-ar plăcea să folosească mai mult acest instrument de evaluare. Să-l folosească în mod onest, argumentat și cu bună credință. În ceea ce privește evoluția acestui proces de evaluare, cred că ar trebui promovat și explicat mai mult pentru a-i determina pe studenți să completeze chestionarele de evaluare.”

Acestea au fost opiniile unor cadre didactice care au răspuns invitației noastre de a-și expune părerea asupra procesului de evaluare. Cu toate acestea, campania noastră nu se oprește aici. Continuăm să fim voci active în construirea unui mediu academic care promovează învățarea, excelența și inovația. Prin contribuția noastră suntem artizanii viitorului educației, iar evaluarea cadrelor didactice devine un instrument esențial în sculptarea acestuia. Nu uitați să evaluați, durează doar un sfert!

Articol redactat de Andrei Șoșa

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *