E anul 2015 și tocmai ce te-ai întors de la școală. Intri pe ușă, trântești ghiozdanul într-un colț și parcă n-ai avea chef să te apuci acum de teme, deci te hotărăști să pierzi puțin vremea pe telefon. Ca de fiecare dată, puținul acela se va transforma în câteva ore, deoarece tocmai ce-a scos Atenție, Cad Mere un nou videoclip și mori cu nerăbdare să afli care sunt cele zece divorțuri cu motive ciudate pe care le-a găsit și, poate, să te uiți captivat și la Top 50 Despre Internet.
N-ai uitat de canalul tău preferat plin de curiozități de discutat în pauza de masă până în ziua de azi și e foarte probabil să te întrebi ce mai face tipul simpatic din spatele acestuia. Ei bine, Alex Cozma ne-a făcut o vizită la UBBFest și ne-am bucurat de fiecare clipă, fiecare strângere de mână și fiecare insight oferit din viața sa.
„Nu cunosc pe aproape nimeni din breaslă”
Iubirea lui Alex pentru YouTube a început din 2007, când se uita la clipuri cu pisici și animale. Trei ani mai târziu, s-a hotărât să își deschidă și el un canal, așa că s-a apucat de strâns bani pentru aparatură. Canalul Atenție, Cad Mere!, cu numele inspirat din anecdota mărului care l-a determinat pe Newton să descopere gravitația, a apărut patru ani mai târziu. „Nimic original aici”, spune Alex despre alegerea sa în materie de nume, dar nișa și-a ales-o bine: era o lipsă de canale educative în YouTube-ul românesc din 2014 până în 2016, iar în 2016 estimează că pe YouTube apăreau 63 de astfel de canale. Cu toate astea, colaborări nu au existat, deoarece deși ideea ar putea să fie dezvoltată, a observat că nu e apreciată în rândul colegilor săi de breaslă.
Canalul a crescut organic, posibil și datorită mesajelor trimise în privat celor 5000 de prieteni de pe Facebook ai lui Alex. După el, „era gherilă pe vremuri”, dar canalul s-a bucurat de un real succes și destule hituri. E obositor să le cauți mereu, totuși, iar în prezent se concentrează pe a crea videoclipuri care să-i placă mai mult, chiar dacă nu sunt la fel de populare. Dar ca să ajungi în punctul în care să înregistrezi ce-ți place, trebuie să strângi oamenii aproape de canalul tău înainte, deci își au și hiturile rostul lor.
„Trebuie să lucrez de două ori mai mult decât competiția”
Când l-am rugat să ne spună mai multe despre cum(și dacă) s-a lovit el de burnout, a ajuns la concluzia că apare mai des odată cu vârsta: la douăzeci de ani ne mărturisește că dormea o dată la trei nopți fără probleme, dar după ce a împlinit douăzeci și opt burnout-ul a început să apară o dată la patru luni.
„Pur și simplu, în capul meu erau mereu planuri, învârteam textul în cap să-l fac să sune mai bine, să-l așez în pagină și nu dormeam.”
Alex este conștient de importanța odihnei și ne spune că e ideal să lucrezi și să dormi 8 ore pe zi, dar nu se întâmplă, deoarece într-un asemenea mediu trebuie să produci mult și să treci de 300 de episoade care pot fi monetizate. În consecință, burnout-ul apare mereu, dar în același timp Alex nu vrea să fie „bătrânul ăla care se întreabă what if”.
„M-am retras în mașină câteva luni”
Alex recunoaște că pe parcursul celor aproape 10 ani de creare de conținut a trecut prin mai multe etape tot procesul de pregătire. De la editat la birou, acasă, la editat și filmat în mașină. Cu toate acestea, “am putut să-l văd pe fi-miu crescând”, relatează el.
Probabil cu toții știm că în spatele fiecărui canal ce are la bază educația și informarea, de procesul de creare este în strânsă legătură și partea de research, care nu mereu e ușoară, dar îți poate oferi mai multe idei. Ne mai povestește că au mai apărut greșeli, dar doar atunci când a fost prea sigur și nu a mai verificat informația. Într-adevăr, îți poți remedia greșeala în următorul video, dar ce-i bun zis, e bun zis.
Fiecare video naște alte încă 5 sau 6 pe același subiect sau măcar pe subiecte complementare. Procesul de research poate fi obositor, nu negăm acest lucru, dar așa cum ne zicea și Alex, poate fi și un brainstorming sau un punct declanșator al unui alt video. De asemenea, ne amuzam cum că mulți dintre cei care au acces la informare tot nu sunt informați. De ce? Pentru că în ziua de astăzi, orice platformă a devenit un agregator de informații puse amalgam, iar tu trebuie să stai pe poziții, cu o răbdare infinită și să culegi. Printre sursele principale de informare ale lui Alex se enumeră: PBS, MPR, Britannica, National Geographic.
„Fac ASMR fără să-mi dau seama”
Întrebat de cum face să-și țină abonații engaged și care consideră că sunt elementele cheie ale unui clip reușit, Alex a început a râde. Fiecare abonat, fiecare urmăritor în parte este diferit și este stimulat de anumiți factori. Cu zâmbetul pe buze și conștient că mulți tineri ce îl urmăresc au atenție distributivă sau au atenție de scurtă durată a răspuns că fiecare îl urmărește după bunul plac: unii sunt ochi și urechi la fiecare suflare, unii pun conținutul lui în fundal, iar alții îl ascultă pur și simplu că face ASMR fără să-și dea seama. Who knows?
În același timp, cu fiecare video vizualizat este normal să ai parte și de reacții diferite. Rugat să ne zică despre cum a gestionat toate reacțiile și emoțiile pe parcursul carierei sale, ne-a răspuns rapid, fără ezitare: nu bine.
Alex este tentat de modul în care sunt scrise să răspundă, dar asta nu înseamnă că mereu o și face. Majoritar, comentariile de “hate” le vede ca fiind o sursă nelimitată de sfaturi gratis, fiindcă se întâmplă să greșești, we’re all humans in the end. Desigur, așa cum bănuiam și noi, Alex ne-a confirmat că te pot și răni și pot fi picătura de apă care lipsește într-o zi în care abia te recunoști pe tine însuți.
„Te costă cât o casă să-ți faci un studio”
Desigur, am fost curioși să aflăm și despre partea tehnică din spatele canalului său, Atenție, Cad Mere. După cum ne-a mai mărturisit, înainte să înceapă să creeze conținut și să-și deschidă contul de YouTube, din momentul în care a spus că vrea să facă acest lucru a economisit și a adunat bancnotă cu bancnotă pentru a putea să aibă o parte din aparatură acoperită.
De-a lungul anilor, Alex a avut prin mâna sa mai multe camere și modele de la Sony, Panasonic, Nikon, Canon, dar și microfoane, care nu au fost tocmai cele mai ieftine de pe piață. Ne mărturisește că este costisitor să ai un pachet tehnic complet, pe care te poți baza o perioadă mai lungă de timp. Alex, pune accent mai ales pe partea audio, spunându-ne că sunetul trebuie să fie impecabil. Camera mai poate să fie un DSLR la mâna a doua și să știi să o folosești la capacitatea maximă, dar impecabilitatea sunetului nu trebuie să lipsească.
„Ne îndreptăm către un viitor foarte steril”
Nu ne-am putut abține și l-am întrebat despre mediul online, despre cum îl vede și dacă este un mediu care încurajează autenticitatea sau nu.
Probabil cum mulți dintre noi am observat asta deja, mediul online nu are preferați. Trebuie să te expui, să lași fricile deoparte și să uneori să te prezinți mult mai succes decât ești. Pe lângă acestea, Alex ne relatează cu o oarecare tristețe în glas că mulți își doresc autenticitate, dar nu înțeleg că aceasta vine cu minusuri. Ne îndreptăm către un viitor foarte steril, unde trebuie să te strecori printr-un trending cu de toate și să te prezinți mult mai de succes decât ești.
Articol redactat de Constantin Șuiu și Andra Belea