„Timpul este cea mai valoroasă resursă a omului”. Știu, ai mai auzit de multe ori fraza asta, dar, în caliate de student, managementul timpului reprezintă o abilitate esențială, care te va ajuta să îți trăiești studenția la potențialul maxim. În momentul în care ajungi la facultate, intri în contact cu o sumedenie de activități care îți trezesc interesul. Vrei să participi la orele de curs și să te descurci bine la examene, să te implici în organizațiile studențești, dar și să mergi la petreceri și să descoperi orașul. Pe lângă toate astea, poate că îți dorești să găsești și un loc de muncă, care să îți aducă mai mulți bani de buzunar și să „dea bine” la CV. 

Cumva, societatea se așteaptă să echilibrezi cu succes toate lucrurile astea – munca, școala, activitățile extracurriculare și viața ta socială – și să rămâi sănătos din punct de vedere emoțional. Sănătatea mintală joacă un rol extrem de important în viața ta de adult în devenire, iar dacă când lipsa timpului te împiedică să dormi bine, să mănânci sănătos și să faci mișcare, ar fi bine să îți revizuiești calendarul. În acest articol, ți-am pregătit o serie de sfaturi care să te ajute să creezi un echilibru sănătos între muncă, facultate și toate celelalte aspecte ale vieții tale cărora dorești să le dedici timpul și energia ta. 

Planifică-ți în detaliu activitățile

O modalitate bună de a-ți gestiona timpul și de a evita supraîncărcarea cu diferite sarcini de lucru este crearea unui calendar săptămânal detaliat. Notează-ți în agendă sau pe laptop fiecare activitate din fiecare zi a săptămânii, în ordine cronologică, incluzând orarul de la facultate, orele de muncă, activitățile extrașcolare, orele de sport și chiar și orele de socializare și relaxare. 

Vizualizarea concretă a tuturor activităților care îți consumă energia te va ajuta să-ți gestionezi mai bine timpul și să observi balanța între preocupările academice și profesionale și activitățile dedicate relaxării. Mai mult decât atât, acest lucru te va determina să îți prioritizezi bunăstarea și să te gândești de două ori înainte de a-ți asuma o nouă responsabilitate.

Învață să spui „nu”

Stabilirea unor limite este una dintre cele mai dificile abilități de învățat în calitate de adult, darămite ca student universitar care încearcă să-i mulțumească pe cei din jur și să se ridice la nivelul așteptărilor. Fiecare oportunitate poate părea un real motiv de bucurie și recunoștință, o cale de a-ți atinge obiectivele și a deveni mai bun în ceea ce faci. De aceea, te vei regăsi adesea în situația în care vei spune „da” tuturor activităților și evenimentelor care îți ies în cale, ajungând să nu mai ai timp pentru tine. 

Înainte de a te implica într-o nouă activitate, întreabă-te: „De ce vreau să fac asta?”. Uneori, răspunsul este că ai nevoie de niște bani în plus pentru a-ți cumpăra perechea de teniși pe care ți-o dorești de ceva timp. Alteori, răspunsul va avea legătură cu evoluția ta profesională. Indiferent de motiv, înțelegerea lui te va ajuta să stabilești limite și așteptări realiste. Este complet în regulă să faci unele lucruri pentru că trebuie, dar este la fel de ok să spui „nu”.

Împarte taskurile mari în sarcini mai mici

Dacă te simți copleșit de numărul de taskuri pe care trebuie să le duci la îndeplinire, împarte-le în sarcini mai mici. De exemplu, dacă ai de scris un proiect, notează pe o hârtie sarcinile mici care compun o astfel de activitate, de exemplu: „cercetare la bibliotecă”, „stabilire temă”, „scris introducere”. Acest lucru te va ajuta să iei lucrurile pas cu pas, să sărbătorești micile momente de succes și să simți că progresezi.

Alături de defalcarea sarcinilor, prioritizarea lor este absolut esențială. Este important să lucrezi la deadline-ul de mâine, nu la proiectul pe care trebuie să îl predai în două săptămâni. Pentru a rămâne la curent cu toate lucrurile care au nevoie de atenția ta imediată, notează toate deadline-urile pe o hârtie pe care să o ai mereu la vedere.

Cere ajutor

Când echilibrezi munca și facultatea, unul dintre cele mai importante lucruri este să comunici constant cu colegii, managerii și profesorii tăi. Desigur, asta nu înseamnă că trebuie să împărtășești dificultățile cu care te confrunți, ci doar să le transmiți programul tău, astfel încât ei să poată fi flexibili și să-ți ofere timp suplimentar atunci când ai nevoie. La urma urmei, orice persoană are momente în care este presată de timp, iar sinceritatea te va ajuta să obții încrederea celor din jurul tău.

Fii sincer cu profesorii tăi în legătură cu angajamentele tale încă de la începutul semestrului. Chiar dacă uneori nu pare, profesorii vor ca tu să ai succes și te vor ajuta atunci când pot. A cere ajutor este o putere, nu o slăbiciune. Uneori, acest ajutor vine de la colegi, de la un șef sau de la un profesor, iar alteori de la profesioniștii din domeniul sănătății mintale. Comunicarea nevoilor tale este o alegere sănătoasă din punct de vedere mental.

Concluzii

Nu în ultimul rând, trebuie să fii conștient că, așa cum oamenii urmează căi diferite către facultate, ei urmează căi diferite în timpul facultății. Nu toată lumea participă la aceleași activități, lucrează cu normă întreagă sau își termină studiile la timp. Nu există un student perfect, nici o modalitate perfectă de a echilibra munca și facultatea; există doar ceea ce funcționează cel mai bine pentru tine.

Nu trebuie să-ți compari drumul cu al altcuiva și e perfect în regulă dacă, ca urmare a încercării de a echilibra munca și școala, facultatea ajunge să dureze mai mult de trei ani. Recunoașterea limitărilor noastre și deschiderea spre a ne crea propriile căi, chiar dacă acestea nu sunt „tipice”, este o cheie pentru găsirea echilibrului din perspectiva sănătății mintale.

Articol redactat de Ana Maria Golea

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *